poniedziałek, 13 kwietnia 2015

Małgorzata Gutowska-Adamczyk "Fortuna i namiętności. Klątwa" (recenzja)


Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Data wydania: 18 lutego 2015 r.
Ilość stron: 464
Tom w serii: 1

Mimo, iż dzieła polskich  autorów nie tak często goszczą na moich półkach, zawsze czuję podekscytowanie czytając książki w ich oryginalnym stylu i formie. "Fortuna i namiętności. Klątwa" to moje drugie spotkanie z twórczością Małgorzaty Gutowskiej-Adamczyk, pierwsze z nich miało miejsce kilka lat temu ("Cukiernia Pod Amorem. Zajezierscy"), i mimo iż wspominam je dość miło, dopiero teraz zmotywowana tą nową serią postanowiłam je ponowić. I nie żałuję!

Opis:
Litwa, rok 1733. Na stosie ginie młoda dziewczyna oskarżona o czary. Przed śmiercią rzuca klątwę na winnych swojej krzywdy. Odtąd pech nie przestanie im towarzyszyć… Tymczasem w kraju zaczyna się gorący czas: śmierć króla Augusta II i wolna elekcja. Dwa przeciwne obozy zjeżdżają do Warszawy, by wybrać następcę. W tym barwnym okresie historycznym toczą się losy dwóch bohaterek: skromnej Zofii i namiętnej Cecylii. Która z nich skradnie serce zuchwałego infamisa?


Polskie książki fabularno-historyczne to dla mnie zupełna nowość. Tak często wydawane za granicą (chociażby osławiona Philippa Gregory) w naszym kraju nie cieszą się wielką popularnością, a historycznie ubodzy na pewno nie jesteśmy! Dlatego bardzo się cieszę, że autorka postanowiła podążyć drogą odkrywania przed polskim czytelnikiem naszej historii, którą tak świetnie otoczyła wciągającą fabuła i rzetelnie przygotowanym tłem. 

Kolejnym godnym uwagi elementem są bohaterowie, którzy są wyjątkowymi i dobrze przemyślanymi jednostkami. Niektórych łatwo polubić, drugim zaczynamy dobrze życzyć w miarę rozwoju akcji, ale są i tacy, których polubić się nie da, a nawet tacy, którzy budzą (przynajmniej we mnie) odrazę. Mimo, iż akcja niekiedy mnie nudziła, nie mogłam się doczekać informacji o dalszych losach bohaterów. A propos akcji-mimo momentów stagnacji, jest wciągająca i zaskakująca niczym prawdziwe zbójeckie perypetie!

"Fortuna i namiętności. Klątwa" to wyjątkowa pozycja na naszym polskim rynku książkowym. Fikcja historyczna to, mam nadzieję, obszar, który będzie coraz częściej gościł na naszych księgarnianych półkach, oczywiście (tak jak w tym przypadku) w otoczeniu świetnych bohaterów i ciekawej akcji!

Polecam Wam również obejrzeć bardzo ciekawy filmik, w którym autorka dzieli się z nami swoim procesem tworzenia książek! :D


Moja ocena: 7/10

Miłego tygodnia, Patsy!

1 komentarz: